Mi az a controlling?
A controlling a vezetés alrendszere, egy olyan funkció illetve tevékenység a vállalkozásoknál, amely a tervezést, az ellenőrzést, valamint az információellátást koordinálja. A legfőbb szerepe, hogy segítse a vezetést az irányításban, a megalapozott döntések meghozatalában, és a megfelelő reagálási képességben a vállalkozás céljainak megvalósítása érdekében. Építő elemei tehát a tervezés, ellenőrzés, információellátás, lényege ezek összehangolása, komplex rendszerbe történő szervezése.
Vannak olyan vállalkozások, ahol ez a tevékenység nincsen nevesítve, vagy a cégméretből adódóan talán nem válik el a vállalkozótól, de enélkül nincs vállalkozás. A sarki kisboltos is tervez, – ha nem is írja le a tervét- gondolkodik a jövőről, összehasonlítja az eredményét az előző évivel, kalkulál, számol, stb. vagyis controlling tevékenységet végez.
A menedzsment legfőbb feladata az irányítása alatt álló vállalatok, szervezetek, intézmények sikeres működtetése. A vállalat célkövető, dinamikus rendszer, a működése során illeszkednie kell a belső és környezeti változásokhoz. Ennek a feladatnak a megoldásában már szinte nélkülözhetetlen szerepet tölt be a controlling, melyet nem lehet az ellenőrzéssel azonosítani. A kifejezés a ,,to control” angol szóból származik, amely jelent ellenőrzést is, de irányítás, vezetés, szabályozás értelemben is fordíthatjuk.
A controllingnak önmagának nincs irányító funkciója, azt a vezetés végzi, de a tervezés folyamatában, annak koordinálásában van irányító szerepe.
A controlling feladata
- A vállalkozási célok meghatározása
- A döntések előkészítéséhez szükséges információk gyűjtése, feldolgozása
- Gazdasági tervezés
- Az eredmények ellenőrzése, a tervezett és tényleges értékek összevetése
- A tervtől való eltérések feltárása
- A beavatkozási területek kijelölése
- Információszolgáltatás a vezetés részére